21/03/2017 11:08 πμ.
Έργο που κάνει υπερήφανους τους Έλληνες μηχανικούς αποτελεί η τοξωτή, κρεμαστή γέφυρα της Τσακώνας του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου – Τριπόλεως – Καλαμάτας, στα σύνορα Αρκαδίας με τη Μεσσηνία. Πρόκειται για ένα επιβλητικό έργο που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από Έλληνες μηχανικούς και τεχνίτες, και το οποίο έχει προκαλέσει την προσοχή παγκοσμίως εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Δεδομένου του τεχνικού ενδιαφέροντος του έργου η Διοικούσα Επιτροπή του Νομαρχιακού Τμήματος Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. Αχαΐας και η Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών του Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας διοργανώνουν ημερίδα με αντικείμενο τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία της γέφυρας Τσακώνας την Τετάρτη 22 Μαρτίου 2017 και ώρα 12:00 στο Συνεδριακό Κέντρο του Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας.
Να σημειωθεί ότι η γέφυρα της Τσακώνας είναι η δεύτερη στην Ελλάδα από πλευράς ανοίγματος μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και μεταξύ των μεγαλύτερων τοξωτών γεφυρών παγκοσμίως. Πρόκειται για ένα τεράστιο τόξο που έχει στηθεί πάνω σε δύο βάθρα και η γέφυρα κρέμεται από αυτό το τόξο, δεν στηρίζεται πουθενά, ούτως ώστε να μην επηρεάζεται από την κατολισθαίνουσα περιοχή που βρίσκεται από κάτω της.
Μιλώντας στο thebest.gr ο πρόεδρος της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. Αχαΐας Αθανάσιος Κουμούτσος, τόνισε ότι η κατασκευή της γέφυρας Τσακώνας είναι σημαντικό επίτευγμα των μηχανικών, η οποία συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων τοξωτών γεφυρών παγκοσμίως και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον εκπαιδευτικών ιδρυμάτων του εξωτερικού. Στο πλαίσιο αυτό, η ημερίδα στοχεύει, σύμφωνα με τον κ. Κουμούτσο, να ενημερωθούν για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, τις δυσκολίες που υπήρξαν και πως αυτές ξεπεράστηκαν, τόσο οι σπουδαστές, όσο και οι μηχανικοί της περιοχής.
Όπως σημείωσε ο πρόεδρος της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. Αχαΐας, η γέφυρα της Τσακώνας, που είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της Ευρώπης, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πως η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των τεχνικών εταιρειών, μπορούν να αντιμετωπίσουν με επιτυχία τα προβλήματα και να παραδώσουν, προς χρήση στην κοινωνία, άρτια και ασφαλή έργα.
Επίσης, η ημερίδα αποσκοπεί και στη διάχυση της τεχνογνωσίας που αποκτήθηκε κατά τη μελέτη και την κατασκευή του έργου στους μηχανικούς, στο πλαίσιο της δια βίου εκπαίδευσης, καθώς όπως σημείωσε ο κ. Κουμούτσος, η τεχνολογία εξελίσσεται με νέες μεθόδους και νέα υλικά.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Η γέφυρα Τσακώνας αποτελεί μέρος του δημοσίου έργου «Εργασίες αποκατάστασης προβληματικών τμημάτων της Ε.Ο. Τρίπολης – Καλαμάτας στο τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα» συνολικού προϋπολογισμού € 135.000.000. Κύριος του έργου είναι το Ελληνικό Δημόσιο (Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων).
Είναι τοξωτή μεταλλική γέφυρα με ανηρτημένο σύμμικτο κατάστρωμα μήκους 260m, συνδυαζόμενο με ένα φορέα πρόσβασης από προεντεταμένο σκυρόδεμα προς την πλευρά της Τρίπολης μήκους 130 m. Έτσι η γέφυρα έχει συνολικό μήκος 390 m, μέγιστο ελεύθερο άνοιγμα 300 m, είναι η 2η μεγαλύτερη στην Ελλάδα από πλευράς ανοίγματος (μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου) και συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλυτέρων τοξωτών γεφυρών παγκοσμίως.
Ο ρόλος της είναι να γεφυρώσει μια τεράστια κατολισθαίνουσα περιοχή, η οποία ενεργοποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2003 προκαλώντας την καταστροφή του δρόμου, αφού σημειώθηκε μια πρωτοφανής μετακίνηση εδαφικών μαζών η οποία υπολογίσθηκε στα 6.000.000 m3.
Ανάδοχος έργου: ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
Προϋπολογισμός γέφυρας: 23.000.000 €.
Τελική πραγματική δαπάνη: 31.000.000 €.
Συνολικός χρόνος κατασκευής: 50 μήνες.
Για την κατασκευή χρησιμοποιήθηκαν 22500 m3 σκυροδέματος, 3290 ton σιδηρού οπλισμού και χάλυβα προέντασης και 3720 ton χάλυβα τόξων καταστρώματος και αναρτήρων.
Για την παραγωγή του έργου απασχολήθηκαν συνολικά πάνω από 600 άνθρωποι (μελετητές, σύμβουλοι, επιβλέποντες μηχανικοί, ελεγκτές και επιθεωρητές τρίτων φορέων, μηχανικοί κατασκευής, υπεργολάβοι, εργοδηγοί, χειριστές, τεχνίτες, εργάτες), οι οποίοι στη μεγάλη τους πλειοψηφία ήταν Έλληνες πολίτες.